piątek, 18 października 2013

Cztery strony świata


Projekt ‘Cztery strony świata” powstał w wyniku kontestacji słupa/obelisku stojącego na rogu Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej od lat 50ych XX wieku. Uwieczniono na nim odległości podane w kilometrach do niektórych stolic Europy. Boki obelisku odpowiadają kierunkom geograficznym. Dwie główne arterie Warszawy, a szczególnie Aleje Jerozolimskie swoją szerokością, daleką perspektywą i oczywiście nazwą, również sugerują otwartość na świat. Dla mnie przez długie lata była to propozycja cyniczna i obłudna skoro najpierw leżała poza zasięgiem finansowym, a potem była nie raz ograniczana odmową paszportu. Kiedy wreszcie udało się przełamać tę barierę niemożności i zebrać doświadczenie podróży bliższych i dalszych, pojawiła się uogólniona refleksja owych czterech stron świata. Ochoczo zabrałem się więc za wykonanie szablonu i pobiegłem z gotowym pod obelisk, by wypisać, a raczej wysprejować na chodniku swój komentarz. Powtarzałem tę akcję kilkakrotnie, najchętniej na dworcach czy rozstajach dróg i pewnie zdarzy się, że jeszcze gdzieś wymaluję ów tekst. Oczywiście kształt stóp został zdjęty z obrysu stóp najbliższych mi osób, a szablon jest przykładany zawsze zgodnie z kierunkami geograficznymi. Dołączam tekst w wersji katalogowej z wystawy „Moja druga noga”, w Galerii Działań, w Warszawie, w kwietniu 2010 r. Wersja angielska tekstu jest dziełem Anieli Korzeniowskiej.

         

                                         

Na zdjęciach uwieczniono zapis działań w Zbąszyniu w 2010r.
 
                            
                                     
                               

Brak komentarzy: